tisdag 10 januari 2012

Knäckebröd

Goda knäckebröd


I julas provade jag på att göra eget knäckebröd som jag sedan packade in i cellofan och tog med mig som gå-bort-present. Receptet hittade jag bland Leila Lindholms recept. Om man föredrar sina knäckebröd utan smör och annat pålägg så rekommenderar jag mer salt i degen men om man använder normalsaltat smörgåssmör blir det helt lagom enligt receptet nedan. Man kan forma sitt knäckebröd precis hur man vill, stora runda kakor, avlånga längder, utstansade former, skurna med kniv hursomhelst, etc. Jag använde det största pepparkakshjärtat jag hade men övergick sedan (efter mycket kavlande) till att skära mackstora längder.

Ingredienser, många knäckebröd:
5 dl mjölk
0,5 msk honung
0.5 msk ljus sirap
1 tsk salt
1 tsk fänkålsfrön
1 tsk hel kummin
10 g färsk jäst
2 dl vetemjöl
3 dl fint rågmjöl
7 dl grahamsmjöl
uppvispat ägg till pensling + dekoration (till exempel flingsalt och peppar)

1. Värm mjölk, honung, sirap, salt och kryddor som har stötts i mortel till max 37 grader.
2. Smula jästen i en bunke och lös upp den i degvätskan.
3. Tillsätt lite mjöl i taget tills den går ihop och blir en mjuk och elastisk deg. Sätt ugnen på 225 grader.
4. Låt degen jäsa i bunke under bakduk i cirka 60 minuter.
5. Kavla ut runda super tunna kakor på ett väl mjölat bakbord och nagga dem med gaffel. Degen är ganska medgörlig så den tål att kavlas ut så tunt att man i princip kan se igenom den. Den första plåten blev lite för tjock men jag lät dem vara i ugnen lite mer än angivet och när de kallnade, stelnade de ytterligare.
6. Grädda i mitten av ugnen i 2-3 minuter tills brödet fått lite färg, vänd sedan bröden upp och ner och grädda någon minut till. Låt svalna på brödgaller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar