tisdag 10 januari 2012

Söndag: Ugnsknaprig fläskkarré

Läcker knaperstekt fläskkarré
Till alla som tycker att det verkar svårt med söndagsstek - köp en stektermometer och saken är biff! Jag har en analog och enkel historia som jag köpte i en matbutik för en liten peng. En sådan funkar till såväl ugnsstek, godiskokeri som jästvätskekoll. På min termometer står det också vilka grader ett visst typ av kött ska ha. Det stämmer bättre överens än vad som ibland står på köttförpackningen. Framför allt griskött gillar jag bättre genomstekt än rosa men det är ju en smaksak. Så här gjorde jag min fläskkarré:

Ingredienser, 6 portioner
ca 1200g fläskkarré i bit
salt
valfri krydda
en klick margarin
1.Sätt ugnen på 200 grader.
2.Lägg en klick margarin i en ugnsfast form som är lagom stor till köttbiten. Låt smälta i ugnen och fördela sedan i hela formen med en pensel.
3.Salta köttet på ovan- och undersidan. Ungefär 2-3 nypor salt per sida brukar räcka. Krydda också med en gång. jag använde en grillkrydda med bland annat rökt chipotle i. Till fläskkarré funkar också med fördel timjan eller rosmarin. Den som vill kan också peppra lite. Jag, som självutnämnd pepparfantast, brukar förstås peppra på ordentligt men denna gången fanns det redan peppar i min grillkrydda. Gnid in kryddorna lite.
4.Lägg köttbiten i ugnsformen och sätt i termometern så att: 
a) tavlan syns ordentligt när ugnsluckan är stängd
b) spetsen sitter ungefär i mitten
5.Stek i ugnen i någon kvart och häll sedan i lite vatten så att det inte bränns i ugnsformens botten. Blanda runt vätskan lite så att det brynta tas upp. pensla försiktigt köttet med denna vätska.
6.Steken är klar när temperaturen är ca 75-80 grader. Det tar ungefär 1-1 1/2 timme. Ta sedan ut köttet och packa in det i aluminiumfolie så att dte får vila i ca 10 minuter. Det går lättare att skära det då.
7.Den som vill tar vara på vätskan i ugnsformen till såsen - Det bästa av allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar