torsdag 22 december 2011

Chilitryffel med körsbärslikör

Chilitryffel med körsbärslikör

Ingredienser, ca 20 små
200g mörk choklad
1 dl grädde
2 msk körsbärslikör
1 chili

1.Finhacka chilin och koka upp tillsammans med grädde och likör. Ställ åt sidan och låt det dra en stund.
2.Hacka chokladen fint och lägg den i en skål.
3.Koka upp grädden igen och häll den sedan över chokladen. Den som vill, silar bort chilin. Rör tills chokladen har smält.
4.Sätt in i kylen i någon halvtimme. Jag lät tryffeln stå längre eftersom jag hade annat för mig under tiden. När jag tog ut tryffeln var den alldeles för hård för att kunna rullas. Det blev inte bättre av att den fick stå framme ett rba tag heller. Därför fick jag smula sönder allting med en sked innan rullning.
5.Rulla tryfflarna och vänd dem i kakao, florsocker eller doppa dem i smält choklad. Jag rullade mina i rosa jordgubbsflorsocker. Lägg dem i knäckformar och förvara dem i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar