fredag 9 december 2011

Vörtbröd

Härligt vörtbröd

Nu har jag bakat vörtbröd för första gången i mitt liv och jag kan säga att det inte har ett uns med köpebröd att göra. Vilken kryddkavalkad i munnen! Receptet på Leilas vörtbröd finns här.

Knådade inte degen en endaste gång mer än när den skulle röras ihop. Efter jäsning klickade jag ner degen i formar och tryckte till degen. Jag använde som vanligt torrjäst och hade ca 2 dl mjöl kvar. Hade jag fått bestämma så hade det blivit snarare 3 dl kvar. Brödet blev ändå saftigt och luftigt men mycket mörkare inuti och plattare än på Leilas bild. Det mörka stör mig ju inte alls men vet någon varför bröden blev plattare?

(Efter tips från allmänheten blev brödet jättebra och kan beskådas i ett nyare inlägg.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar