måndag 12 december 2011

Söndag: Äppelpaj med vaniljvisp

Egentligen skulle jag lagat en soppa med fläsklägg och rotfrukter som försök nummer 2 med fläsklägg. Tyvärr får jag nog säga att jag är ganska färdig med fläsklägg nu. Förmodligen var det något fel med det extremt billigt inköpta köttet från början. Det luktade nämligen väldigt konstigt när jag skar upp förpackningen. Efter ca två timmars kokning skulle jag lyfta på locket och då höll magen på att vända sig ut och in. Så det blev matlådor från frysen istället. Jag litar hellre på min näsa än blir magsjuk :s

Till de mer glädjande beskeden denna kväll hörde att det trots allt blev en planerad efterrätt som var god som sjutton - äppelpaj med vaniljvisp. Det fina receptet hittade jag  på denna blog. Jag läste bland kommentarerna där att man gärna kunde ta lite mindre socker så här kommer receptet med den lilla ändringen:


Ingredienser
150 g smör (eller margarin)
2 dl vetemjöl
1 1/2 dl havregryn
1/2 dl socker
knappt 1 dl ljus sirap
2 tsk kanel
4 dl skivat äpple eller äpple i små tärningar

1.Sätt ugnen på 225 grader. Smöra en ugnssäker form.
2.Blanda vetemjöl, havregryn och socker i en bunke.
3.Dela smöret eller margarinet i tärningar och finfördela det med fingrarna så att det blir en grynig massa.
4.Lägg äppelskivorna i ugnsformen och häll sirap över. På med kanel och sedan vänder man runt allting tills äpplena är ordentligt täckta.
5.Smula över smuldegen och sätt in pajen i ugnen i cirka 20 minuter.
6.Servera med vaniljvisp eller glass.

Äppelpaj funkar i alla väder, dygnet runt och varje dag!

Äppelsmulpaj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar