fredag 2 december 2011

Torsdag: Sjömansbiff

Sjömansbiff

Sjömansbiff har jag aldrig ätit innan så det är lite svårt att veta hur det ska smaka. En sak vet jag dock - den ska inte smaka så lam som gårdagens! 

Jag har redan ändrat lite på mängden kött och potatis eftersom jag inte hade tillgång till mer men det räckte gott och väl till 4 personer ändå. Sedan tror jag att följande borde ändras: 2 lagerblad, 7-8 hela svartpepparkorn istället för malen när vätskan tillsätts, 4 lökar, 1-2 msk tomatpuré, 2 buljonger eller 2 msk kraftig köttfond samt att såsen borde redas med maizena eftersom den var på tok för vattnig och rinnig. Jättesynd att slösa så goda smaker som porter, lök och kött på något som blir rinnigt och tunt. Jag tror också att man ska steka löken ordentligt brun men inte så att det blir bränt.

Det fina med sjömansbiff är annars att det är en enkel rätt att göra. Det sköter sig i princip helt själv på spisen. Och såsen som blev kvar, sparade jag i frysen till en annan sås någon annan gång.  

Ingredienser, 4 port
500 gram oxytterlår
2 msk smör
1 lagerblad
1 tsk timjan
2 tsk salt
peppar
3 lökar
6 stora potatisar
4 dl vatten
3 dl porter öl
1 buljongtärning kött
0,5 dl hackad persilja

1.Banka ut köttet lätt. Skala potatisarna och skär dem i tjocka skivor (ca 0,5 cm). Skär löken i tunna skivor.
2.Bryn löken i en stor stekgryta och lägg den sedan på en tallrik.
3.Bryn köttet på båda sidor och krydda med salt och peppar.
4.Tillsätt någon dl vatten samt lagerblad och timjan. Låt köttet småputtra i tio minuter under lock. Lägg över köttet på en tallrik eller liknande.
5.Varva potatis, kött och lök i stekgrytan. Det understa och översta lagret ska vara potatis.
6.Häll på vatten, öl och buljongtärning så att allting täcks.Låt sjömansgrytan småputtra med lock i minst en timme. Känn efter om köttet är mört.
7.Strö på rikligt med hackad persilja. Enklast är att servera direkt ur grytan på bordet.

Receptet hittade jag här och allt jag kan säga är att sjömansbiff enligt det receptet väcker inga hungriga pirater till liv utan var snarare ett platt fall från plankan :s ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar