måndag 5 december 2011

Söndag: Fylld köttfärslimpa

Fylld köttfärslimpa

Har ännu inte hittat det perfekta receptet på fylld köttfärslimpa men den som inte vågar prova...
Denna gången la jag ner köttfärssmeten i en avlång brödform och det funkade rätt bra. Det bildades en del vätska i formen som fick hällas av innan jag kunde stjälpa upp den färdiga köttfärslimpan men det var ju en sekundsak. En annan sak man får tänka på är att trycka ner smeten ordentligt längs sidorna och gärna göra en fördjupning åt fyllningen så att limpan inte trillar isär när man skär upp skivorna sedan. Jag provade också att mixa ihop smeten i matberedaren men det blev inte så bra i konsistensen, tycker jag. För hand funkar bättre vid fylld köttfärslimpa:

Ingredienser, 6 port
800g blandfärs
1 helt ägg + en äggula (vitan sparas till pensling)
1 dl ströbröd
2 dl mjölk
1 lök
1/2 msk salt
1 tsk peppar

Fyllning
1/2 paket bacon i små bitar
några inlagda små gurkor, i tärningar
stekta champinjoner, små bitar

1.Sätt ugnen på 250 grader
2.Blanda ströbröd, salt och peppar. Häll i mjölken och blanda ordentligt. Låt svälla ca 10 minuter.
3.Stek under tiden champinjonbitar.
4.Blanda köttfärsen, hackad lök, ströbrödssmet och ägg. Glöm inte att spara vitan från ett av äggen till pensling. 
5.Klä en avlång brödform med bakplåtspapper (så slipper man skrubba formen). Lägg i halva köttfärssmeten. Gör en skåra i mitten och lägg i fyllningen (bacon, champinjoner och kall, hackad gurka). Fördela sedan resten av köttfärsen längs sidorna och ovanpå. Tryck till ordentligt.
6.Pensla ovansidan med äggvitan som vispats upp med en gaffel.
7.Stek i ugnen tills ovansidan fått lite färg. Sänk då till 225 grader. Lägg på en bit folie om det blir för mycket färg. Det tog ca en timme tills köttfärslimpan blev klar. Jag satte in en termometer för skojs skull och den visade 80 grader när limpan var klar. Den som vill, höjer värmen till 250 grader igen, vänder limpan upp och ner på ett ugnsfat och sätter in i ugnen så att sidorna också får lite färg. Hinner man medan potatisen kokar.

Såsen blir dock tack vare formen lite problematisk. Vätskan från formen såg lite väl fett ut för att göra sås av (men jag frös ändå in det till en framtida soppgrund. Jag hade kvar lite bacon och champinjoner från fyllningen och stekte dem. Sedan fuskade jag ganska rejält med att ta fram fryst sås som jag sparat från en tidigare söndagsmiddag. Den micrade jag lite snabbt, hällde ner i baconblandningen tillsammans med vatten, salt, peppar, köttfond och en skvätt såsfärg. Finemang är allt jag kan säga! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar