tisdag 15 november 2011

Måndag: Fläsklägg med rotfrukter och grönkålssallad

Fläsklägg och rotfrukter

Receptet på fläsklägg och rotfrukter hittade jag hos Birgitta Höglund´s Mat. Vet inte riktigt om jag tyckte om fläsklägg. Det var ganska mycket fett på och smakade en del "gris". Det kan ju vara att köttet i sig inte var av så bra kvalitet eller att mitt första försök med fläsklägg gick fel. Nästa gång ska jag prova detta på ett annat sätt och om det fortfarande inte blir gott så har fläskläggen nog gjort sitt, är jag rädd. 
Tillbehören var dock jättegoda! Mina rotfrukter bestod av morötter, palsternackor och lök. Grönkålssalladen har Camilla Plum hittat på och den kommer bli en solklar favorit här framöver!


Grönkålssallad

Ingredienser, 4 port.
1 dl grädde, valfri fetthalt
1/2 citron
salt 
socker

1.Strimla grönkålen väldigt fint.
2.Blanda saften från en halv citron samt det finrivna skalet med grädden. Grädden kommer att tjockna, så bli inte rädd.
3.Smaka av med salt och socker så att dressingen får en balans mellan salt och syrligt. Blanda i grönkålen ordentligt.

För den som undrar över söndagsmiddagens efterrätt så blev den utbytt mot en timmes Zumba. Rätt bra deal, va? ;)  Dessutom var det ju faktiskt inte söndag när rätten serverades, rent tekniskt sett *vissel*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar