fredag 25 november 2011

Torsdag: Rotfruktssoppa med grytbröd

Rotfruktssoppa och grytbröd

Det här blev väldigt god mat för så gott som inga pengar. För alla fyra portioner gick kalaset inte på mer än 20 kronor med god marginal. Med bröd till räcker det också till fler portioner. Soppan kan man dessutom variera i nästan all oändlighet. Så här gjorde jag min:

Ingredienser, 4 port
500g palsternackor
5-6 medelstora potatisar
1 liter grönsaksbuljong
1 tsk timjan
1 tsk basilika
1/2 tsk svartpeppar
1 tsk specialkrydda (innehåller: kyndel, salvia, rosmarin, libbsticka och mejram)
1 dl crème fraiche
persilja

1.Skala rotfrukterna och tärna dem i mindre bitar. Koka i buljongen tills de är mjuka.
2.Mosa grönsakerna antingen med stavmixer, för hand eller i matberedare. Har du en mindre matberedare som jag, så häll bara i lite av buljongen så att det inte svämmar över i matberedaren.
3.Blanda sedan de mosade grönsakerna med resten av vätskan och tillsätt kryddorna och crème fraiche. Blanda runt ordentligt. Låt koka upp en gång till. 
4.Smaka av om det behövs och servera soppan med en bit knaperstekt bacon och persilja.

Brödet som bakas i en gryta i ugnen, får jag experimentera lite till med. Min gryta var för stor för degen och så orkade nog inte jästen med grahamsmjölet som jag på eget bevåg tillsatte. Nästa gång ska jag fördubbla receptet och hålla mig strikt till anvisningarna. Annars var brödet otroligt gott och knaprigt utanpå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar