fredag 11 november 2011

Torsdag: Thaisoppa med grönsaker

Thaisoppa

Igår provade jag ett recept som jag hittade på nätet. Tyvärr var det ett uselt recept som resulterade i blasksoppa snarare än thaisoppa. Även om det var damage control på hög nivå så blev den till slut rätt god ändå. Dock finns inte mycket kvar av originalreceptet så därför kallar jag denna min egen. Sådetså! :)

Min soppa igår var nästan helt vegetarisk men jag tror att räkor eller lövbiff passar mycket bra i denna soppa. Observera också att man först kokar en buljong, silar av och sedan kokar grönsaker och nudlar i buljongen. 

Ingredienser, 2-3 port (4 port om till förrätt)
1/2 gul lök, tunt skivad
1/2 chili
3-4 msk fisk- eller grönsaksfond
1 tsk salt
3 tsk fryst asiatisk krydda (billigare än färska kryddor)
2 tsk röd curry
1 tomat, i småbitar
1/3 fänkål
1/2 morot, små bitar
2 klyftor vitlök, bankad
Juice från en halv lime
1 liter vatten

1.Koka upp allt, utom räkor, och låt småputtra ca 15 minuter med lock på. Sila av och spara vätskan till soppan. Tryck lite på grönsakerna så att all vätska rinner ut. Grönsakerna ska sedan inte användas mer till denna soppa. Jag funderar på att mixa dem i matberedaren och göra en liten lunchsoppa av dem imorgon.

2.Koka upp vätskan igen och tillsätt valfria grönsaker och nudlar. Jag använde i tur och ordning:
1/2 broccoli, i små buketter + stammen, fint slantad
1 morot, slantad
1/3 purjolök, tunna ringar
2 portioner med nudlar, knäckt till ganska små bitar
½ chili, ringar
(räkor eller stekt lövbiff)
1 handfull spenat, långa tunna remsor

Smaka av och toppa med färsk koriander.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar